Arbetshäftet är utarbetat för elever som går Byggprogrammet - gren Måleri på gymnasiet. Materialet är tänkt att enbart vara ett komplement till delar i kurserna inom ämnena Svenska, Engelska och Matematik. Syftet med arbetshäftet är att man lättare ska kunna integrera kärn- och karaktärsämnet. Eleverna delges ett exemplar, efter grenindelningen inom Byggprogrammet och arbetshäftet följer sedan denne under hela skoltiden och kan tas fram vid lämpliga tillfällen. Arbetslaget bör, tillsammans med eleverna, planera när det är lämpligt att ta upp de olika avsnitten. För vissa avsnitt i häftet bör eleverna ha påbörjat vissa områden inom karaktärsämnet, för att på ett bra sätt kunna ta del av de olika avsnitten. Efter det att avsnitten planerats med eleverna, förs detta in på sidorna för deras "Individuella studieplanering." Eleverna bör, så långt det är möjligt, arbeta självständigt med materialet och själva söka rätt på fakta och material för att kunna lösa uppgifterna. Tillhörande lärarhandledning är endast ett komplement och stöd för berörda lärare, där man kan få div. tips hur man kan utveckla undervisningen vidare från materialet. Jag vill slutligen tacka alla dem som på något sätt bidragit till att detta läromedel gått att genomföra: Förlaget, illustratörerna Anette Jonsson och Jimmy Almén, arbetslaget på Byggprogrammet vid Palmcrantzskolan i Östersund, och då speciellt Anneli Malmberg, Laila Karlberg och Leif Eriksson. Vidare skolledningen, yrkesrådet och eleverna på målerigrenen vid ovan nämnda skola, som lämnat sitt omdöme, och slutligen Ute Dose.
FörfattarenITK LÄROMEDEL (LIBER) 1997
|